إلحق عرق الشيكولاتة البلجيكية الفاخرة

» »Unlabelled » قصيدة الدنيا ليه؟؟ للكاتبة الإعلامية. حنان الشامي.

شارك أصدقائك

 موثقه بأمر الله في ديواني تحت الطبع

الأوتار الحزينة


الدنيا ليه جايه عليا

________________


الدنيا ليه جايه عليا

ودموعي كده ماليه عينيا

ده انا لو جابولي طبيب جراح

مش هيلاقولي مداوية


لا ام تجري وتحضني

ولا اخ يساندني ف همي

والكل قال اني قضية

ومفيش صديق بقي يفهمني


يا ابويا ليه سبت الدنيا

سبت الهموم تكتر فيا

صورتك ف قلبي وقصادي

لكن الزمن جاي عليا


الدنيا ليه جايه عليا

ودموعي كده ماليه عينيا

ده انا لو جابولي طبيب جراح

مش هيلاقولي مداوية


ف الحلم يا أبا بتزرني

تمسح لدمعي وتحضني

طبطب عليا يا أبويا كمان

قرب لقلبي وطمني


الكل بيدمع عيني

والحزن والهم شاريني

ولو صرخت وقلت الآه

تنزل دموعي وتكويني


الدنيا ليه جايه عليا

ودموعي كده ماليه عينيا

ده انا لو جابولي طبيب جراح

مش هيلاقولي مداوية


من بعد ابويا مفيش افراح

والعين بتبكي ومش مرتاح

والروح يتنزف بجروحي

مفيش مسا ولا حتى  صباح


ملقتش غير . هم واحزان

سهر وفرقه وويل والالام

مفيش امل ولا حتى امان

والعين خلاص مبقتش تنام 


ده الفكر اصبح مش مرتاح

والعقل عايش جفا وجراح

َحتي اللي كان ليا هجرني

اخد لفرحي وعمري وراح


الدنيا ليه جايه عليا

ودموعي كده ماليه عينيا

ده انا لو جابولي طبيب جراح

مش هيلاقولي مداوية


قلت اما احن ع نفسي

واخد من الأحزان نفسي

يمكن يا فرحة تزوريني

ونهاري يتحلى بشمسي


لقتني ليل وياه احزان

ودموع بتسكن للأحلام

ومفيش امان او حتي حنان

مفيش خلاص الا الأحزان


الدنيا ليه جايه عليا

ودموعي كده ماليه عينيا

ده انا لو جابولي طبيب جراح

مش هيلاقولي مداوية


بقلم.... حنان الشامي


عن الجريدة hnana9445gmial@.com

بوابة أخبار الأمة -جريدة إخبارية -شاملة - مستقلة -نحن نأتيك بحقيقة الأحداث والأخبار بحيادية تامة دون توجه خاص لحكومة أو حزب بعينه كل مايشغلنا هو مصلحة الوطن العليا وسلامة وأمن الامة العربية والإسلامية والبشرية بلا استثناء
»
السابق
رسالة أقدم
«
التالي
رسالة أحدث
التعليقات
0 التعليقات

موضوعات تهمك